Potkávám lidi na různých místech a tu nabírám různých forem myšlenek, které se nesou nad kopcem Kozincem, různé otázky nad pojmem lesní školka. Jistě, je to v Rožnově pod Radhoštěm nový neznámý pojem, lesní školka na Valašsku je zde svého druhu jedinou. A tak mě napadlo, že se se svým pohledem na věc s Vámi podělím. A snad pomůžeme trochu rozjasnit, cože LŠ Na Kozinci dětem nabízí, co v nich pěstuje, spojuje a rozvíjí, jaký je její pedagogický styl, na co klademe důraz, co je u nás ojedinělé, jaké máme přednosti, zamyslíme se tu spolu i nad tím, jak nahlížím na úlohu lesního průvodce pro děti, jaký nesu úkol, jakou roli hraje lesní prostředí pro dítě předškolního věku… Tedy, pojďme se na to podívat blíže.
Ve středu lesní pedagogické koncepce pro děti předškolního věku se nachází:
1. Motivy – určené lesním průvodcem.
2. Prostředí – dané lesem, jeho okolím, zázemím a lesními průvodci
Je pro nás důležité to, co je dítětem po našem boku prožíváno, jaké nabírá zkušenosti, čemu se učí, co zniterňuje a my dospělí máme na tom svou prožitou spoluúčast. To vše se děje v prostředí, na něž je dítě odkázáno, ve kterém žije a prožívá jej celou svou bytostí. Prostředí určuje, jaké zkušenosti ve svém učení a vývoji v tomto věku dítě udělá. Podle kvality prostředí dospívá dítě k vlastnímu svobodnému jednání, které se v tomto věku projevuje především v tvořivé hře. A to už se dostáváme k prvkům výchovy, které tu pro děti neseme.
Podstatným prvkem lesní výchovy pro dítě předškolního věku je:
1. Svobodný akt dítěte v lesním prostředí, jeho okolí, zázemí
2. Základní nálada jistoty
Rádi bychom zde přispěli k svobodnému vyjádření dítěte, a tím tedy k projevení dítěte v té ryzí kráse, v jaké před námi stojí. A k druhému bodu – k základní náladě jistoty – mohu na tomto místě říci, že ji vnímám jako impuls, z něhož může být dítě činné. Tato jistota má být též smyslově vnímatelná v okolí dítěte, tedy v prostředí. Jak jí docílit, jak ji uchopit.
Vezměme si např. řád v čase – rytmus: - propůjčují jistotu očekávání a jsou základní motivací pro samostatné jednání. Celodenním – celotýdenní provozem LŠ smíme pak naplnit toto poznání a vnést je do života dítěte. Týden tak získá svůj řád pravidelně se opakujícími prvky a řád roku prožijeme prostřednictvím pravidelných slavností. (O nich ještě později něco sem připíšu).
Teď ještě k pedagogickému životu LŠ. Tím, že nejsme součástí vzdělávací soustavy, nejsme povinováni řadou daností. Nestojí před námi sumář vytyčených učebních cílů a norem, ale stojí před námi lidská bytůstka. Tento život je tvořen lidsky osobnostně a lesně přírodnicky utvářeným prostředím, ve kterém je pro děti zachován prostor pro konání a prožívání, onen prostor děti samy naplňují. Vlastním pedagogicko – didaktickým cílem nejsou konkrétní obsahy, ale sám prostor pro rozvoj vytvořený lesem, jeho okolím+zázemím a každým z vychovávajících – nás lesních průvodců.
Když už jsem naťukla cíle, pojďme se na ně společně podívat blíže.
od září 2012:
Po, Út, St dopolední provoz -
Čt, Pá celodenní provoz
možnost nepravidelné občasné návštěvy
k účasti dítěte je nutné se nejpozději do 16 hodin předcházejícího dne přihlásit
Při prvním dopoledni u nás je vstup volný, bez školného.